Försäljningsvillkor

För din trygghet!

Är det något du undrar över gällande våra försäljningsvillkor når du oss enklast på [email protected].

Vid beställning träffas avtal om köp först när Alequi bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Alequi. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Alequi har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Alequi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. Priser

I samtliga priser ingår moms (25 %) och fri frakt inom Sverige. Vi har ingen minsta ordergräns utan du väljer själv hur många produkter du vill handla. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar, lagerändringar och uppenbara skrivfel. Alequi kan ej hållas ansvarig för omständigheter vi ej råder över. Schenker och Posten anlitas för transport av brev och paket och vi följer Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Är du under 18 år krävs godkännande av målsman för att genomföra ett köp. I de fall fakturorna inte betalas innan förfallodagen, debiteras dröjsmålsränta med referensränta + 9,00%. Sista åtgärden är Inkasso. Genom att beställa i vår webbutik har du godkänt köpvillkor på Alequi.

3. Frakt

Fri frakt på alla ordrar inom Sverige.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Alequi använder Klarna som betalningsmetod. Där kan du välja mellan faktura, kortbetalning eller delbetalning.

4.1 Faktura (endast inom Sverige)

Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder Klarna för faktura och du hittar deras villkor här: Villkor Klarna

Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats. Det är Betalpartner betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Villkor Klarna

5. Leveranser

Beställningar som görs före klockan 12.00 på helgfri vardag behandlas samma dag och levereras normalt inom 1-3 dagar inom Sverige.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

6. Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transport

Alequi ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till [email protected].

9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

Som kund hos oss erbjuder Alequi även bytesrätt inom 30 dagar från det att du beställt varan. Detta gäller endast oanvända produkter.

10. Reklamationer

Eventuella byten/returer skickas till:

Alequi
Håven 1
19341, Sigtuna
Sweden

Skickas en produkt tillbaka till oss för byte/retur och produkten är använd, skickas produkten tillbaka till kunden med en faktura på 150 kr för returfrakten/adminsitration. Det är av yttersta vikt att produkten ej är använd vid byte/retur samt att alla lappar och embalage ska finnas med i försändelsen av varan.

11. Återbetalningar

Återbetalning av summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

12. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.

13. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice, Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Sekretesspolicy).

14. Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 150 kr.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/