Byte och retur

För att vara säker på att din storlek passar kan du prova dina produkter hemma i lugn och ro. Privatperson eller företagare har enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal (2000:274) har rätt att ångra ditt köp. Skulle du vilja returnera din vara måste du inom 14 dagar efter att du mottagit varan meddela oss om du tänker utnyttja ångerrätten. Du meddelar oss enklast genom att skicka mejl till info@alequi.se. Varan du vill returnera måste vara i ursprungsskick och varorna måste återsändas väl förpackade. Ångerrätten gäller inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Köparen står för returfrakt och ALEQUI är inte ansvarig för produkter som förloras i transport vid retur. 

Vid byten är det mycket viktigt att du skickar med ett meddelande i paketet med ditt namn och adress samt vad du vill byta till. Vid returer återbetalas dina pengar med samma betalsätt som du använde vid ditt köp. Om du skickar din försändelse med avisering så hämtar vi i normalfallet ut paketet inom en vecka och ersätter dina utlägg inom 14 dagar från det att varan returnerats till oss.
Öppet köp gäller ej rea-produkter

Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. Det innebär till exempel att etiketter, eventuella kardborrefästen och skyddsplast ska återfinnas på produkten. Varor som returneras ska vara väl paketerade och återsändas på samma sätt som de levererades. 

Eventuella byten och återköp skickas till:
ALEQUI Equestrian AB
Håven 1
193 41 Sigtuna

Om använda varor returneras har ALEQUI rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper. Du kommer sedan få pengar tillbaka för varan minus värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan vara upp till 100 % i det fall varan inte längre är säljbar.

ALEQUI förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer ALEQUI riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Klarna faktura
Har du valt att betala din order med faktura genom Klarna så tänk på att fakturan måste betalas även när ett byte sker. I “Mitt Klarna” kan du flytta fram förfallodatumet på en Klarna-faktura med tio dagar. Vill du flytta fram förfallodatumet ytterligare så behöver du ta kontakt med Klarnas kundservice. Fakturor genom Klarna som ej betalas i tid kan leda till en påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Detta är ingenting som ALEQUI kan påverka utan hanteras av Klarna.

Tänk på att läder är ett naturligt material som innebär att det alltid har mer eller mindre struktur i sitt utseende. Skillnader i struktur och utseende i en läderprodukt är ej att anses som en defekt och därmed ej som skäl till byte eller reklamation.

För att returen/bytet ska vara godkänt så får inga rester av stöv/damm/foder osv återfinnas på produkten. Tänk därför på att testa produkterna försiktigt, samt se över produkten innan du skickar tillbaka den.

Outlösta paket
För beställda paket som inte hämtas ut och går i retur debiteras en avgift på 350 kr för att täcka utgifter för frakt, emballage och administration.