Villkor & Information

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument (i fortsättningen ”du”) gör köp på, och använder, sajten alequi.se och därtill hörande sajter (i fortsättningen ”sajten”). Villkoren utgör ett avtal mellan dig och ALEQUI Equestrian, org. nr 950913-4863, (i fortsättningen ”ALEQUI Equestrian”, ”vi”). Genom att göra köp ifrån och använda denna webbsida så förbinder du dig till dessa villkor.

ALEQUI Equestrian kan inte hållas ansvarig för omständigheter vi ej råder över. Vi följer Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Hur hanterar vi känslig information om dig?

För ALEQUI Equestrian är våra kunder viktiga och all information som samlas ansvarsfullt med hänsyn till din integritet och till GDPR lagen.

Det är viktigt för oss att vara tydliga angående hur vi hanterar dina personliga uppgifter därför kan du alltid kontakta oss gällande frågor kring detta.

Det finns olika tillfällen där vi däremot behöver hantera dina personuppgifter eller annan integritetskänslig information för att tillhandahålla våra tjänster till exempel:

 

När du handlar på alequi.se behöver vi säkerställa att köpet är riktigt och att det verkligen är du som handlar. Beroende på vilket betalsätt du väljer kan vi behöva hantera dina kreditkortsuppgifter eller utföra en kreditbedömning.

Vill du att din information raderas efter att din order hos oss är färdighanterad mailar du oss.

Priser
Samtliga priser är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25 %. Vi har ingen minsta ordergräns utan du väljer själv hur många produkter du vill beställa. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar, lagerändringar och uppenbara skrivfel.

Betalning
Vi erbjuder Klarna och PayPal som betalningsmetod i Sverige. Genom Klarna kan du välja faktura, kortbetalning eller delbetalning.

För kunder utanför Sverige erbjuder vi PayPal.

Är du under 18 år krävs godkännande av målsman för att genomföra ett köp.

Använder du Klarna som betalsätt tar Klarna i vissa fall ut en avgift, till exempel om din Klarna-faktura ej betalas i tid. Mer information om Klarna hittar du på klarna.se.

Leverans och frakt
Vi använder DHL för transport av paket inom Sverige. För närvarande är det fraktfritt i hela Europa. I vissa fall används även Posten för transport av mindre paket. Av miljöskäl använder vi främst återvunnet förpackningsmaterial och emballage.

Du får mejl- eller sms-avisering om att ditt paket finns att hämta vid ditt utlämningsställe, förutsatt att mejl eller mobiltelefonnummer finns angivet vid beställningen.

För leverans av paket utanför Sveriges gränser används UPS. Fraktkostnaden varierar beroende på till vilket land paketet ska skickas. För närvarande är fraktavgiften mellan cirka 25–30 euro. Exakt fraktavgift framgår i kassan innan du slutför ditt köp. Tull- och införselmoms samt eventuella övriga utgifter i samband med leverans utanför Sverige åligger kunden att betala.

Du kan alltid välja att hämta ditt paket i vår butik i Sigtuna.

Leveranstid
Din försändelse skickas snarast efter din beställning. Vanligtvis packar och skickar vi beställningar som inkommit innan kl. 12.00 på vardagar samma dag och vanligtvis når varorna kunden redan dagen efter. Normalt har alla kunder sina paket inom 1–3 arbetsdagar. Vid kampanjer förbehåller vi oss rätten till längre leveranstider.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av produkter. Detta meddelas dock snarast och du kan då välja att vänta med leverans tills alla produkter finns i lager eller annullera den slutsålda produkten från din order. Delleverans är möjlig men vi förbehåller oss då rätten att ta ut en extra fraktavgift.

Byten och returer

Vid köp av varor på sajten gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Ångerrätten gäller inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.

  • Produkten måste vara intakt och oanvänd med hang tags kvar
  • Plast, kardborrband, andra förpackningar/skydd som produkten kom med måste återsändas
  • Produkten måste skickas spårningsbart och väl packeteras så att ingen skada tillkommer under leveransen
  • Det är av stor vikt att returbladet som medföljer fylls i komplett och korrekt och skickas med returen
  • Köparen står för returfrakten och väljer själv fraktbolag
  • Återbetalning sker med samma betalningsmetod som köpet
  • Returer som inte uppfyller våra krav accepteras ej utan återsänds tillsammans med en faktura avseende en administrativ avgift om 150 kr
  • Ej uthämtade paket debiteras med 350 kr

Vid reklamationer följer ALEQUI Equestrian riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Tänk på att läder är ett naturligt material som innebär att det alltid har mer eller mindre struktur i sitt utseende. Skillnader i struktur och utseende i en läderprodukt är ej att anses som en defekt och därmed ej som skäl till byte eller reklamation.

Eventuella byten och returer skickas till:
ALEQUI Equestrian
Håven 1
193 41 Sigtuna

För snabbast möjliga handläggningstid ber vi er att skicka tillbaka varor med vanligt postpaket och ej som rekommenderad försändelse och inte heller med DHL Servicepoint.

Outlösta paket
För beställda paket som inte hämtas ut och går i retur debiteras en avgift på 350 kr för att täcka utgifter för frakt, emballage och administration.

Köp genom återförsäljare
Har du köpt en ALEQUI-produkt av en återförsäljare ska du vända dig till återförsäljaren/butiken för frågor om byten och reklamationer.

Begagnade köp
Har du köpt begagnade ALEQUI-produkter av en annan privatperson kan vi tyvärr inte hjälpa dig med byten eller reklamationer.

Övrigt
ALEQUI Equestrian är ej ansvariga för eventuella olyckor eller liknande som kan uppstå där produkter från oss använts.

Tänk på att läder är ett naturligt material som innebär att det alltid har mer eller mindre struktur i sitt utseende och att viss skillnad i struktur kan finnas mellan två produkter. Tänk också på att läder är ett material som kan färga av sig på schabrak, ridbyxor och dylikt.

Pärlor, kristaller, nitar och övrig utsmyckning på exempelvis pannband är enbart för dekoration. Denna utsmyckning är ömtålig och om dekorationen går sönder kan detta ej anses vara en defekt på varan och kan ej reklameras.

Observera att produktbilderna på sajten kan visa produkter som är extrautrustade. Det är alltid artikeltexten som beskriver den aktuella varan. Observera också att den upplevda färgen på skärmen kan skilja sig från den faktiska produkten beroende på vilka inställningar du har på din skärm.

De ridskolor/verksamheter/återförsäljare som köper varor från denna hemsida godkänner i och med köp att deras verksamhetsnamn kan komma att publiceras på hemsidan.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken inte skäligen kunnat förutses, som påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, och som gör att vi inte kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall sådan händelse utgöra grund för att ALEQUI Equestrian befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.